July 13, 2010

astorythatneverbetoldinthecalss

Tolong sebarkan perkara ini (Sejarah Penjajahan Tanah Melayu) kepada kawan kawan kita supaya kita semua dapat kesedaran di sebalik sejarah yang sengaja tak didedah disebabkan agenda tertentu.. Semoga dari pendedahan ini kita mengambil iktibar betapa Ketuanan Melayu disanggah selama ini…..
1508: Alfonso de Albuqarque menyampaikan hasratnya kepada Raja Portugis untuk meluaskan pegaruhnya ke Asia Tenggara ( Melaka pusat perdagangan Asia Tenggara ketika itu ) dan juga laluan penting perdagangan Timur Barat. Raja Portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera 158 buah kapal, 15300 ( anggaran ) bagi bala tentera & 300 buah meriam ( artileri )
1509: Portugis menghantar perisik ke Melaka untuk mengetahui keadaan kekuatan pertahanan disana
Oct 1511: Alfonso berjaya menawan Melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan melayu terhandal (Hang Tuah, Hang Lekir, Hang Lekiu,Hang Jebat dan Hang Kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak Alfonso, untuk menawan Melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15k askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersaudara.. akhirnya dapat juga menawan Melaka setelah hampir kecewa dan putus asa…
1512: Setahun 12 bulan kemudian Alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke Perlis, Kedah dan P.Pinang, yang ketika itu adalah pusat pengeluaran tebu untuk gula rantau ini,…
Feb 1512: Alfonso menghantar perisik ke Perlis, Kedah dan Pulau Pinang untuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana mengikut sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan.. .
Seminggu selepas itu……..
FEB 1512: Perisik balik ke Melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso. Di bawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan Alfonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah
Perisik 1.2.3: Selamat pagi tuan! ( sambil bertabik )
Alfonso :
Selamat pagi!
Perisik 1 :
Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawan Perlis, Kedah & P.Pinang
Alfonso :
Huh! Kenapa kuat sangatkah mereka itu……? ( dengan nada marah dan bongkak )
Perisik 2 :
Untuk menawan Melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu pun kita kehilangan hampir 15k bala tentera, inikan pula kita nak menawan Perlis, Kedah dan P.Pinang yang mempunyai beribu ribu hang..
Perisik 3 : Betoi tu tuan…antaranya. …..
hang sihat, hang buat apa, hang apa khabar, hang lagu mana, hang pi mana, hang nak pi mana, hang kat mana, hang singgah dulu, bapak hang, mak hang, adik hang, tok hang, kepala hotak hang, hang kecoh la, hang pi mampuih dan macam macam lagi hang ada kat sana…..
Mendengar hasil risikan itu Alfonso pun tak jadi nak pi serang disebabkan pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu Melaka amat ngeri……. ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat situ.
.
.

scroll bawah



scroll lagi

.
.
Hang dok buat apa lagi???….. hang dok mengulat ka???……. hang pi buat kerja nu!!!


ps:this entry i copy bulat2 from one of my favourite websites.hahha i cant stand reading those stuff hahah.its so funny dude.hahahha.a lot of credit to the owner of this entry and to the owner of my fav websites coz give me such a funny jokes,hahha

so long 
full stop

July 11, 2010

merewang2

finally after a month i was at the matriks now i will back to my ermm not my house but then boboy's haouse.haha.actually i didnt think that i will stay up at his house.but then went wawa said that she will back to wangsa maju i started to thinking that maybe i should follow her.then i straight away called boboy.haha.so on the day that i was waiting for all of us went back.at fist wawa said that she wanted went back by bus.but i quite not like with the idea.hahah actually i wanted to try went back by train.so after the bio test i straight away went to pilah.


unfortunately,there's alot of student want to went back also.the bus was so crowded untilme and wawa decided to take a next bus.but we were not so lucky also the bus also fully packed with student that idk from where they came because i didnt see them waiting for the bus.after like half hour we waited the bus then the bus was coming.the things in the bus make me feel like a sardin.can u imagine the almost full busses try to pick up some more passenger during the journey.

then at the ktm every was just fine.besides i do talk a lot of things with wawa and we were planned to went out with her.hahhaha/oke feels sleepy gtg dadad

snmk

kita menjana nilai dan skor.well if u guys from this matriks u guys must know which matriks was it?haha after a month i was there,i already came up with the summary of y life there.hahaha so here we go.


  • 1st week was the orientation week.the week that everybody wasnt like at all.need to get up very2 early in the morning.listening to the ceramah and taklimat which is totally boring.but when it was evening everything seem to change.all of us will beriadah and we were ejoying that moment eventhough i was the only one enjoy it so much.haha.then i had my own praktikum group.where at the beginning there is just two boys.then after 2 weeks all of us got a new boys meber.haha
  • 2nd week.1st tie attend the kuliah.i was so excited.got time seeing girls from others praktikum hahaha.just seeing not flirting ok??hahha then ends of the 2nd weeks of this month.but owhhh yaaa my friends ask me to go out with him.so all of us which is six person of us went to seremban.haha my 1st time went there with friends.hhaha so after 4 hours there we went back.
  • 3rd week woow all of us now need to do alot2 of work.jotter tutor ake our life as busy as the prime minister.haha.on the saturday was held larian kakom.but it was not larian its just walking i think??hahah.then after that i went to bahau.hhahanalot to say  about there but i dont want to say it here.hahaha.
  • 4th weeks of this month.got photo sessions.so everybody kind off excited with this thing.haha me too its been a while i didnt posing in front of camera.hahaha.nothng much happen on this weeks.hahaha
  • 5 th week at the matriks.and at the end of this month i will went back to boboy house hahahah.

so it was everything,maybe its more i think haha.but i feel very hapy that i still got a chance to further my study after what i've been through last year huhuh.hahah feels so tired.
gtg

dada guys

fullstopp

p/s:act want to add some picture but then later lah.haha