August 31, 2009

MERDEKA!!MERDEKA!!


sudah 17 tahun aku hidup di bumi bertuah yang bernama malayasia ini.walaupun zaman penjajahn dah xda lg kat malaysia tp semangat merdeka dlm diri saya masih mcm pejuang tanah air yg dahlu.walaupn komunis dh xda kt negara kita,wlaupn jepun dh x serang malaya,britain dh x jajah negara bolot hasl negara,walaupun belanda dh x tawan melaka,portugis dh x serang melaka tp penjajahan dan serangan suma nie tetap berlaku di negara lain.aku sangat bersyukur rasanya kita kat malaysia nie x dgar bunyi bom x dgar bunyi senapang.aku bley bebas keluar bermain.belajar.dan buat apa yang aku mahu.tapi aku tgk perasaan ske cinta akan tanah air nie makin lama makin luntur kat dalam jiwa org pada zaman sekarang nieyh.mereka anggap merdeka tu satu hari je.merdeka tuh juz raikan pada malam merdeka je.tula sebabnye bila malam merdeka berduyun2 budak2 muda keluar g raikan.tapi bila suruh pertahankan negarahanya segelintir je yang sanggup.aku pun bukan la orang yang berani sangat.tp kalau sesuatu sudah mencabar kedaulatan negara aku pun xkan teragak untuk turut serta.tapi aku harap untuk semua ini dapat dielakkan lah.aku xnk pertumpahan drah di negara sendiri.bom meletup di sana sini.cukuplh penderitaan yg dilalui oleh datuk nenek kita dulu.x payah la kita nak rasainya lg.AKU BANGGA MENJADI ANAK MALAYSIA.aku katakan ini bukanlh sbb nak berbangga tapi itulah kenyataan nye.aku harap benda yg sudah lepas tuh x terjadi lg kat tanah airku ini lg.sesama kaum x bergaduh lg.barulah negara kita man dan damai.aku harap sangat rakyat MAlAYSIA besama sama bangun dan pandang kehadapan dan lupakan lah segala perbezaan kerana kita MALAYSIA akan maju dan terus maju sehingga melangkah maju seiringan dgn negar negara yang maju.selamat menyambut hari kemerdekaan yang KE 52.untuk anda semua rakyat malaysia x kira di luar ataupun didalam negara.

p/s bila aku baca alik pa yg aku tulis aku rasakan aku mmg syg sangat negara nie hehe.ermm kalau korang baca dan rasa pe yg ku tulis nie ada mcm unsur politik korang juz abaikan sahaja kerana aku tidak menyokong mana2 pihak kerajaan ataupun pembangkang keana aku masih belajar dan terlalu muda untuk menilai yang baik dan buruk.senang kata tak cdulup umur lagi la.hee

full stop.

1 comment:

farah feyra said...

jalur gemilang berkibar dgn megah
yeahhhhh (:
haha
dulu len skg len
tapi......
kalo tiada yg dulu
tiada yg skunk.
haha
slamat mnyambut kmerdekaan yg ke-52 ;D