February 26, 2009

skrip skrip skrip..

BAWANG PUTIH BAWANG MERAH


Tersebut satu kisah.kisah yg dicerita turun temurun dr satu generasi ke satu generasi.kisah yg terjadi sebelum negara mencapai kemerdekaan lg.cerita yg selalu di sampaikan oleh penglipur lara pada zaman Melaka lg.cerita dimanaais kacang pun belum tercipta lagi.mawipun tak pernah menan af lagi.pak lah pun tak jadi pm lagi.
Semuanya bermula dengan sebuah keluarga.pak ali(bukan nama sebenar) mempunyai 2 orang isteri yg cantik2 molek iaitu mak putih dan ibu merah.mak putih punya anak yg bernama c putih manakala ibu merah punya anak yg bernama merah

“Kelihatan pak ali baru pulang dari memancing ikan”

Pak ali:assalamualaikum.merah putih abg dh balek.
Mak putih:banyak dpt ikan arinie bang??
Ibu merah:abg mesti penat kan??nak merah wat kan
Air??(dlm nada mengampu dan manja)
Pak ali:X banyak la yang.sg dh semalin tercemar.byk pencemaran dh berlaku.ikan pun dh x byk mcm dulu.ermm ya boleh jugak merah watkan abg aer.

Ibu merah pun bergerak ke dapur.babak sudah bertukar.ibu merah berada di dapur bersama sama merah dan putih.

Ibu merah..putih!!(menjerit seperti org kne rasuk)
Putihh:ye bu..ada apa2 yg putih boleh tolong ibu ka??
Ibu merah:kamu nie termenung saja.pergi buat air.ayahmu
Mu maw minum.buat cpat.

Putih pun segera membuat air.

Ibu merah:Merahh mana kaw…

Merahh pun masuk ke dalam set dgn berpakaian cantek seperti artis

Ibu merah:merah yg kaw melaram seperti menantu raja saja
mengapa??
Merahh:alah bunda ni.orsng nak melaram sedikit pun x
boleh??xkann la nak pakai mcm putih itu??sengkek
saja rupanya.mcm org x mandi pg saja.lgpun kalo x
pkai cantek2 mana ada anak raja yg nak meminang
merah nanti bunda.jd andartu la nanti.
Ibu merah:betul juga ya.xkanlah nak jd mcm putih.
Org nk tgk pun x hingin.
PUITIHH!!(menjerit bak orang gila lg).air yg aq
suruh buat dh siap??
Putihh:dhbu nie aernya.


Ibu merah:hah merh bawa air ini kepada bapamu.katakan
yang kamu buat ya.dan kamju putih baik kamu
iakan saja.dh pergi kamu kedua kedepan.





Babak telah bertukar.kelihatan bawang putih dan merah bergerak kehadapan.diikuti oleh ibu merah.merah menjamu air kepada pa kali sambil diperhati oleh putih dan ibunya.

Pak ali:merah air ini kau yang buat??
Merah:ya ayah.
Pak ali:kau bohong.aku tahu ini air putih yang buat.sudah
jangan kau nak berdalih lagi.
Merah:betul ayah.merah yang buat.
Pak ali:kalau kamu yabg buat airapa yang ayah minum ini?
Merah :milo ais pak.
Pak ali:huh kamu tipu.zaman ini mana ada peti ais nak buat
,milo ais.bapak kamu sendiri pun kamu nak kencing?putih
kamu yang buat kan.
Putih:(dalam keadaan serba salah)ya pak
Merah:pak mera
(Kata kata merah dicelah oleh pak ali)
Pak ali:sudah sudah pergi masak semua.aku dah lapar nieyh.







Babak berubah merah mengadu kepada ibunya tentang kejadian petang tadi.
Merah:ibu,merah marah betul dengan apa yang berlaku tadi
ibu.
Ibu merah:xpa nak nanti dia tahulah langit itu tinggi dan
rendah.




Babak bertukar lagi mak merah sedang membasuh kain di tepi sungai.datang ibu merah dan merah.
Ibu merah:mak merah tolong ak basuh kain aku ini.
Mak merah:basuh la sendiri.kau ada tangan ada kaki kan.
Merah:ala makcik ni tolong pun tak boleh ker
Ibu merah:(dalam keadaan marah menolak mak putih kedalam sungai)ambil kau.matilah kau.




Babak bertukar.merah meratapi kematian ibunya yang hilang dan tidak ditemui di sungai.tapi putih masih punya ayah lagi yang selalu menjaganya.sehinggalah di suatu hari ayah putih mengajak putih memancing.

Pak ali:putih kamu memang anak yang baik nak.kamu langsung tak pernah mengeluh walaupun ibu merah selalu menyuruhmu membuat macam2 benda.
Putih:ala xpa lah ayah alah bias tegal biasa ayah.lagipun bu merah itupun ibu putih jugak.
Pak ali:yela nak.kalau ayah mati nanti macam manalah kamu yer.hrmm ayah nie dah tua.kederat pun dh tak sekuat dulu.hrmm kalau ayah sudah tiada lagi kau jagalah diri kau elok elok yer nak.(pancing pak ali di tarik ikan.)
Putih:hati hati ya ayah.nanti disengat ikan susah pula nanti.
Pak ali:yela nak(pa kali disengat ikan)adoooooiii sakit nak.bisanya nak adoiii…nak ayah dah nak pergi ni nak.jaga diri ya.(lalu pa kali pun menghembuskan nafasnya yang terakhir.





Putih kini telah menjadi yatim piatu.emak dan ayahnya telah pergi meninggalkan dia seorang di dunia ini.semenjak kematian ayhnya.putih semakin dibuli oleh ibu merah dan mera.pada suatu hari Ketika merah sedang tidur dia termimpi akan didatangi emaknya
Mak putih:nak jika kau resah dtglah ke sungai tempatku mati bwalah bersama beras dan serulah aku
Putih:(bangun dari tidur dan menggosok matanya.terus
bangun dari katil dan pergi ke sungai membawa beras.
Di sungai dia menabur beras dan memanggil nama
Ibunya.lalu muncullah raja ketam.

Raja ketam:aku adalah ketua kepada segala hidpan di sungai
ini.
Putih:wahai raja ketam.bolehkah kau meringankan
kerjaku.hari2 aku disuruh membasuh kain oleh ibu
tiriku.bolehkah kau menolongku.
Raja ketam:baiklah anakku kau bawalah kain yang ingin
dibasuh itu kesini

bawang putih pun pergi mengambil baju yang hendak di basuh dan member kepada raja ketam.dalam sekelip mata baju yang tadinya kotor kini sudah bersih begitulah setiap hari
putih:terima kasih raja ketam.kau banyak membantu aku.
Raja ketam:hahahaha x mengapalah anakku perkara kecik saja lagipun aku gunakan daia.lupakan yang lain hahaah.

Oleh kerana selalu sangat putih basuh baju dan dia basuh baju yang banyak pun dalam kadar yang sangat cepat lalu timbullah perasaan hairan dalam diri ibu merah dan merah.mereka mengikut putih yang pergi membasuh kain.dan mereka pun terlihatlah yang putih sebenarnya dibantu oleh raja ketam.selepas sahaja perginya putih dari situ ibu merah pun….

Ibu merah:(pergi ke rumah membawa jala dan membuat
perkara yang sama seperti putih buat
dan raja ketam pun keluar.

Raja ketam:kenapa kau menyeru aku.kau adalah ibu tiri
putih bukan??kau selalu mendera dia.kau adalah
manusia yang berhati binatang.bintang mcm aku
pun paham perasaan manusia
ibu merah:merah cepat keluarkan jala itu.

Lalu merah pun mengeluarkan jala dan menangkap raja ketam.lalu pulanglah mereka kerumah dan masaklah mereka ketam itu.

Ibu merah:putih marilah makan dengan ibu.ibu masak
istimewa untuk putih.
Putih:dalam keadaan keliru mengikut sahaja.
Merah:putih makan la ketam ini.baru sahaja ibu beli.masih
segar lagi nie.
Putih:ermm baiklah.putih makan ya.

Lalu putih pun makanlah dengan lahapnya kerna dia tidak pernah merasa lauk ketam yang sebegitu enak.selapas makan putih pun pergilah ketepi sungai untuk menyeru ketam itu.tapi setelah mencuba berkali-kali tidak muncul juga raja ketam itu.tiba tiba…

Anak ketam:wahai gadis cantik berseri.mengapa kamu
bermuram durja.ada apa apakah yang
mengganggu fikiran mu tika ini.
Putih:ermm ketam yang baik hati.aku sebenarnya menyeru
raja kepada sungai ini.
Anak ketam:apakah yang kamu maksudkan itu raja
ketam??tidakkah kamu tahu yang raja ketam
bertemu kecelakaan??
Putih:apa??kecelakaan??bilakah perkara ini berlaku wahai
anak ketam??
Anak ketam:semalam,dia telah ditangkap oleh ibu merah dan
juga anaknya.selepas itu kami terus tidak
ketemu akan raja kami itu.sekarang kerajaan
sungai ini pun sedang bergolak kerana tiada
pemimpin.
Putih:huh?jadu ketam yang aku makan semalam itu raja
ketamlah(emosi berubah lalu menangis.)
anak ketam:janganlah kau sedih wahai kawanku.kamu masih
ada aku.kalau ada apa apa masalah carilah aku.
Putih:baiklah sahabatku (lalu berlalu.)





Set berubah putih tidur.dan dia bermimpi akan arwah ibunya lagi.
Mak putih:anakku.carilah cangkerang ketam yang kau makan
semalam dan tanamlah ia dikwasan lapang
lalu bangunlah putih.dia pun segera ke sungai untuk menanyakan kepada anak ketam dimana cangkerang ketam itu dibuang.
Putih:wahai anak ketam.tahukah kamu dimana letaknya
cangkerang raja kamu yang aku makan semalam?
Anak ketam:tanyalah kepada sang murai.kerana dia selalu
terbang kesana kesini.
Lalu berjalan lah putih mencari sang murai.lalu ketemulah dia dengan haiwan yang banyak cakap itu.
Sang murai:apa yang kau buat disini wahai si putih.tidakkah
kau tahu ini kawasan aku.
Putih:aku ingin bertanya kepada kamu dimanakah letaknya cengkerang raja ketam yang telah kau makan mlm tadi.
Sang Murai : Apakah balasannya jikalau aku member tahu dimana letaknya cengkerang itu.
Putih : Aku tidak punyai apa-apa harta lagi didunia ini sang murai. Ibuku telah meninggal dunia. Ibu tiri dan adik tiriku sering membuli ku wahai sang murai. Yang tinggal cumalah ayah aku yang semakin tua itu.
Sang Murai : Sungguh kasihkan kamu ini wahai si putih. Ibuku selalu berpesan, jangan la kita menganiayai anak yatim. Tak mengapalah. Marilah aku tunjukan dimana tempatnya.

Lalu sang murai pun membawa putih ketempat cengkerang raja ketam yang dibuang oleh ibu merah.
Putih : Terima kasih wahai sang murai. Walaupun kamu bermulut murai, tapi kamu sebenarnya baik hati.
Sang Murai : Tak mengapalah wahai sahabat. Hari ini, hari kamu, mana tahu, esok hari aku pula. Pergi la tanam cengkerang itu cepat.

Lalu putih tanam lah cengkerang itu….
Keesokkan harinya, putih pergi kembali ketempat yang ditanamnya cengkerang itu.
Alangkah terkejutnya putih kerana tempat yang ditanamnya cengkeram telah ditumbuhi sepohon pokok yang amat besar siapsekali dengan buaian serta set karaoke.
Menyanyilah putih disitu. Dimasa yang sama, diistana kayangan, raja alam shah bertitah pada anaknya,
Raja alam shah : Wahai anakku, kamu ni dh tua, x nak ke berumah tangga? Raja2 lain, semua dah bermenantu, ayahda sorang saja tidak bermenantu. Umpama menanti buah yang tidak masak.
Isteri raja : iya anakku. Sudah lama ibunda menanti menantu. Nak ibunda jodohkan dengan puteri gunung ledang, anakda tidak mahu. Anakda nak kan, siti nurhaliza, sudah bersuami. Siapa lagi anakda ingin kan?
Putera raja : ala bonda, anakda sedang mencari la ni. Nanti anakda bawakkan ya.
Raja alam syah : Sampai bila lagi anak ku?Ayahda ni la dh tua. Rumah kata p, kubur kata mai sini.
Putera raja : baiklah ayahda. Nanti anakda carikan. Tapi sekarang ni, anakda nak mintak izin hendak berburu dihutan bersama-sama dengan si kitol dan si kijol.
Isteri raja : Baiklah anak ku. Jangan kawen dengan puteri bunian sedah lah..
Babak telah bertukar..
Kelihatan putera raja serta si kitol dan si kikol.
Si kitol : Tuan hamba, tuan hamba dengar x bunyi itu? ( putih sedang berkaraoke)
Sikijol : Bunyi?bunyi apa?Hamba x dengar pun.ha tuan hamba salah dengar barangkali.
Sikitol:mana mungkin.hamba tak salah dengar.memang ada orang menyanyi.tuamku cuba tuanku dengar betul2 tuanku.
Putera raja:ermm yela kitol.sungguh merdu suaranya.sangat indah lirik lagunya.tp dri mana datangnya suara ini.
Sikijol:tuanku mungkin jin hutan yang nyanyi kut.dalam hutan2 mcm ni mana ada orang tuanku.
Putera raja.huh kamu ini kijol.dari tadi asyik mengarut sahaja.mana ada beta pasti itu suara orang





Lalu putera raja,sikitol dan sikijol pun berjalanlah mencari siapa empunya suara.siputih yang dari tadi asyik menyanyi terdengar bunyi orang berjalan.lalu muncullah putera raja.tapi belum sempat putera raja melihat muka si putih siputih pun lari kedalam semak.tak dapatlah putera raja melihat siputih.lalu pulanglah putera raja ke istana dengan muka bermuram durja.ditanyalah raja alam syah bersama permaisuri akan kenapa puteranya berlaku sedemikian rupa.

Raja alam syah:kenapa anakda bermuram durja?ada apa apa masalah yang menimpa diri anakda??
Permaisuri:yela ibunda pun hairan mengapa anakda bertindak sedemikian rupa.
Putera raja:anakda sebenarnya bunda.anakda malu lah nak memberitahu bunda.
Permaisuri.alahai anakku janganlah kamu begini ceritakan sajalah.bunda dan ayahda sedia mendengarnya.
Putera raja:sebenarnya begini semalam semasa anakda hendak pergi memburu anakda terdengar ada orang menyanyi di tengah hutan bunda.tp smpi sahaja di tempat orang itu menyanyi orangnya sudah hilang.anakda jatuh cinta dengan suara orang itu bunda.
Raja alam shah:ohh begitu.x mengapalah nak esok anakda,kijol dan kitul pergilah mencari orang yang punya anak perampuan disekitar kampong dikawasan itu.
Putera raja:baiklah bunda dan ayahda.
Lalu mencarilah raja lam shah akan orang yang menyany itu.sudah satu kampong raja mencari dan kini sampailah mereka di rumah putih
Kitol:assalamualikum
Ibu merah:waalaikumussalam.apakah gerangan tuan hamba bertiga ini kesini.
Kijol:kami adalah orang suruhan putera alam shah.kami kesini untuk mencari orang yang menyanyi di hutan semasa kami pergi memburu dahulu.
Puter raja:ye makcik.saya sudah jatuh cinta akan orang ynag menyanyi di hutan dahulu.makcik ada anak perempuan?
Ibu merah:ada ada.anak perempuan makcik seorang sahaja.suaranya sangat merdu.orangnya sangat cantik.makcik pasti dialah yang menyanyi di hutan pada masa itu.
Putera raja:ermm baiklah.
Lalu merah pun nyanyila di atas buaian itu.
Merah:laju laju buai ku laju.aku nk kawen anak raja buaiku laju laju laju.
Putera raja:berhenti suara kamu sumbang mambang.
Sikitol:muka ja lawa tp suara hancur.
Sikijol:harap maaf ada gagal untuk peringkat seterusnya.
Puter raja:sudah kamu bukan orangnya.pergi kamu dari sini.makcik,makcik ada anak perempuan lain??
Ibu merah:xda tuanku:.
Puter raja:Hrmm baiklah.
Pergilah ibu merah dan merah dari situ.lalu puter raja pun berkatalah kepada kitol dan kijol.
Puter raja:hrmm beta rasa ada yang tak kena nie.sepertinya ibu merh menyembunyikan sesuatu.ibu merah sebenarnya mempunyai seorang lagi anak rasanya.kitul dan kijol pergilah kamu siasat.
Lalu kitul dan kijol bertanyalah kepada orang kampong akan keluarga ibu merah
Kitul:pakcik mak merah ada berapa orang anak.
Orang kampong:ada seprang sahaja anak kandung.dan seorang lagi anak tiri.
Kijol owhh begitu ya.ermm baiklah.
Lalu kijol dan kitul pun memberitahu kepada putera raja akan perkara sebenarnya.maka putih pun menyayilah.dan ternyatalah putih adalah orang nya.ibu merah dan merah dibuang negeri kerana menipu sultan.hiduplah putera raja dengan bahgia bersama putih.



skrip nieyhh aq wat dalam masa 3 hari..hahaha agak penat la..and then aq tunjukkan dekat cikgu dan cikgu amat berpuas hati.tp cikgu ada gak la ckp yg skrip nieyh ada unsur2 humor.walau bagaimanapun cikgu ada gak menggaris beberapa ayat yang x boleh pakai,hahahah...sori kerana ada aya yang koran x paham hee...

February 7, 2009

keterujaan yang melampau

jam baru sahaja berdetik ke waktu 4.53.dikala orang lain masih enak dibuai mimpi mimpi yang indah ku pula dihadapan komputer untuk menghebahkan keterujaan yang melanda.hari nie arie sukan.mungkin kwn2 lain tak paham kenapa aku sangat excited pasai hari sukan nie.aku smmnyer tak suka sangat arie sukan nie.dari aku form 1 aku mmg malas dgn hari sukan kerna aku terpaksa berlari kesana berlari kesini.tapi tanggapan ku kini berubah dek usia ku yang semakkin lanjut.lanjut bukan bermakna ku dh tua.ku masih muda ku masih punya tenaga tp dek kerana aku sudah mengjakau usia 17.17 juga bermakna tahun terakhirku berada di sekolah.17 juga bermakna tahun terakhirku menyambut hari sukan.disebabkan inilah keterujaan ku bertambah tambah.aku telah mengambil bahagian dalam beberapa acara.aku telah melibatkan diriku dalam acara perbarisan dimana aku bersama sama sahabat ku tyra suhaib fahmi syahir.bagi kami ini adalah hari terakhir sukan bg kami.dalam acara perbarisan aku diletakkan di hadapan sekali.bukan nak rasa bangga atau bongkak.tp aku amat suka sekali berada di hadapan.aku juga telah disuruh oleh pengurus rumah sukanku untuk menjadi leader dalam perbarisan ini.itulah sebabnya kamu mungkin akan melihat aku teragak over.bersemangat dan sebagainya.ahh ku kan ia sahaja kata2 orang.kerna sememangnya mulut manusia mmg tak boleh ditutup.huh pg nie pkul 630 aq mesti terpacak di sekolah.yela terpacak sbb aku nak kalerkan muka aku dengan kaler hijau.cikgu pun ada yang tegur aku kerna pagar gigiku yang bewarna hijau.aku pun membalas sahaja.alaa cikgu semangat rumah sukan cikgu.ermmm.aku berharap segala yang dirancang pagi ini akan berjalan seperti biasa.tiada papa yang menggangu.ku harap tuhan kan mengerti.semangat dan keterujaan ku ini.



fullstopp..